Poniżej znajduje się lista kilku podstawowych procedur
i funkcji :
- ClrScr - czyszczenie zawartości ekranu,
- Chr(x) - znak o liczbie porządkowej x (wg tablicy ASCII),
- Dec(x, n) - zmniejszenie wartości x o wartość n,
- Delay(n) - zatrzymanie działania programu na n milisekund,
- GotoXY(x, y) - przesunięcie kursora do wskazanego miejsca,
- Inc(x, n) - zwiększenie wartości x o wartość n,
- Length(s) - podanie długości ciągu s,
- Ord(x) - podanie liczby porządkowej znaku lub zmiennej uporządkowanej,
- Pi - wartość liczby "Pi",
- Read(s) - odczyt wpisanego ciągu znaków bez przejścia do nowej linii,
- ReadLn(s) - j.w. z przejściem do nowej linii,
- ReadKey - odczyt znaku z klawiatury,
- Write - jako parametry tej procedury, możemy podać dowolny tekst,
ujęty w apostrofy lub dowolnego typu zmienną, kursor zostaje przemieszczony
na koniec tekstu
- WriteLn(s) - j.w. z przejściem do nowej linii,
Procedury Write i WriteLn pozwalają na wyprowadzanie
liczb w tzw. postaci sformatowanej, z określoną liczbą
cyfr przed i po kropce dziesiętnej. Aby to osiągnąć,
argumenty procedury Write, WriteLn uzupełnia się o
określenie szerokości pól postaci :
Liczba:Szerokość_pola:Liczba_miejsc_dziesiętnych
Np. : Write(Pi:2:2);
Określenie formatu liczb całkowitych wygląda
następująco :
Liczba:Szerokość_pola;
- UpCase(Zn) - jeżeli wartością Zn jest mała litera, to
wartością funkcji jest odpowiednia litera wielka, w
przeciwnym wypadku wartością jest znak Zn
- TextColor(Kolor) - ustawia dany Kolor znaków, kolory są
z przedziału 0-15, można dodać do numeru koloru liczbę
128 (lub stałą Blink), spowoduje to miganie tekstu,
- TextBackGround(Kolor) - ustawia nowy Kolor tła, kolory z przedziału 0-7,
- Randomize - służy do uruchomienia generatora liczb
losowych, trzeba ją wywołać przed pierwszym losowaniem
- Random - funkcja służąca do losowania liczb, wywołana
bez parametrów zwraca liczbę rzeczywistą z przedziału
otwartego od 0 do 1, jeżeli za parametr podamy jakąś
liczbę (całkowitą), to zwróci losową całkowitą z
przedziału otwartego od 0 do tej liczby, wzór na
losowanie liczb z przedziału domkniętego : [a,b] to :
Random(b-a+1)+a,
- Sqr(x) - funkcja obliczająca kwadrat liczby x,
- Sqrt(x) - funkcja obliczająca pierwiastek liczby x.
Należą one do modułów : System i Crt. Modułu System nie
należy deklarować, natomiast należy zadeklarować moduł Crt.