W tej części naszego podręcznika przedstawiam podstawowe procedury graficzne modułu Graph.
Aby móc kożystać z funkcji graficznych należy najpierw zainicjować tryb graficzny procedurą InitGraph,
lecz z reguły nie znamy sprzętu, na którym może być uruchamiany nasz program więc musimy posłużyć się
procedurą DetectGraph, która wykrywa rodzaj karty graficznej. Procedura ma postać:
DetectGraph(karta,tryb);
Gdzie karta i tryb są zmiennymi typu Integer.
Teraz możemy zainicjować tryb graficzny:
InitGraph(karta,tryb,sciezka);
Zmienna sciezka jest zmienną typu kolor, która określa ścieżkę dostępu do sterowników "*.bgi".
Kiedy już mamy otwarty tryb graficzny wtedy możemy coś narysować. Oto procedury rysujące figury
geometryczne:
Rectangle(x1,y1,x2,y2);
Bar(x1,y1,x2,y2);
Procedura Rectangle rysuje prostokąt.
Procedura Bar rysuje prostokąt wypełniony.
Zmienne x1,x2,y1,y2 są zmiennymi typu integer. Zmienne x1,y1 określają lewy górny wierzcołek prostokąta,
natomiast zmienne x2,y2 określają prawy dolny wierzchołek prostokąta.
Bar3d(x1,y1,x2,y2,glebokosc,daszek);
Procedura Bar3d rysuje słupek wypełniony trójwymiarowy.
Zmienne x1,x2,y1,y2 są zmiennymi typu integer, glebokosc jest zmienną typu word, a daszek jest zmienną typu boolean.
Zmienne x1,y1 określają lewy górny wierzcołek prostokąta,
natomiast zmienne x2,y2 określają prawy dolny wierzchołek prostokąta.
Zmienna glebokosc oznacza głębokość słupka, a zmienna daszek określa czy słupek ma daszek czy nie ma daszku.
Circle(x,y,r);
Procedura Circle rysuje okrąg o współrzędnych x,y i promieniu r.
Zmienne są typu Integer.
Ellipse(x,y,kp,kk,pd,pk);
FillEllipse(x,y,pd,pk);
Procedura Ellipse rysuje elipsę lub jej wycinek o współrzędnych x,y.
Zmienne kk i kp oznaczają kąt początkowy i kąt końcowy w stopniach.
Zmienne pd i pk oznaczją półoś długą i półoś krótką.
Procedura FillEllipse rysuje elipsę wypełnioną.
W procedurze FillEllipse nie podajemy kątów.
Arc(x,y,kp,kk,r);
PieSlice(x,y,kk,kp,r);
Procedura Arc rysuje łuk o współrzędnych środka x,y i promieniu r.
Procedura PieSlice rysuje wycinek koła o współrzędnych środka x,y i promieniu r.
Zmienne kk i kp oznaczają kąt początkowy i kąt końcowy w stopniach.
Procedury tekstowe:
settextstyle(czcionka,kierunek,rozmiar);
outtext(tekst);
outtextxy(x,y,tekst);
Procedura SetTextStyle ustala rodzaj czcionki, kierunek oraz rozmiar
wypisywanego tekstu.
Procedura OutText wypisuje na ekran podany tekst.
Procedura OutTextXY wypisuje na ekran podany tekst zaczynając od
współrzędnych X,Y.
Zmienne czcionka, kierunek i rozmiar
są zmiennymi typu Word i można zamiast nich stosować predefiniowane stałe.
Zmienna tekst jest zmienną typu String, a zmienne x, y
typu Integer
Pozostałe procedury wykorzystywane wspólnie z innymi:
SetColor(kolor);
SetFillStyle(styl,kolor);
FloodFill(x,y,kolor);
Procedura SetColor ustawia kolor kreski.
Procedura SetFillStyle ustawia styl i kolor wypełnienia.
Procedura FloodFill wypełnia przestrzeń wypełnieniem ustawionym przez SetFillStyle.
Zmienna kolor określa kolor ograniczający przestrzeń wypełnianą.
Zmienne kolor i styl są zmiennymi typu Word, a zmienne x,y typu Integer
Oto program który wykorzystuje powyższe procedury: